1.6108339887

Jag är uttråkad. Och det har under de senaste dagarna lett till att jag ständigt vill lära mig något nytt. Det hela börjar med att jag lärde mig de första 10 decimalerna i pi under gymnasiet. Min vetgirighet har länge varit hos mig och utan den hade jag känt mig dum.

Sedan helgen har Wikipedia varit min bästa vän och jag har letat upp olika artiklar på måfå och lärt mig vad det nu är som har dykt upp på skärmen. Först ut var det gyllende snittet. Första gången jag hörde talas om det satt jag på Paus med Rafal förra sommaren och diskuterade Da Vinci Koden över kaffe. Varför jag kommer ihåg det så väl vet jag inte, jag minns nästan vad han hade på sig, exakt var vi satt och hur vi kom in på ämnet. Men just nu är det irrelevant och under fikan på Pronto i helgen så kom jag att tänka på just det samtalet jag hade med Rafal. Så jag kollar upp det på wki och lär mig skiten. Strax före det råkar jag hänga upp mig på déjà vu och lär mig om the vus.

Ytterst intressanta saker det där. Snart ska jag väl ta mig igenom en ca 70-sidig artikel om svininfluensan och om huruvida den är en konspiration eller inte. Själv ska jag inte vaccinera mig för jag ser ingen anledning till det. Speciellt inte när man vet så pass mycket att man kan dra ett eget icke media-styrt beslut. Till och med planscherna på sjukhuset skriver om hur det inte är farligt för en vanlig frisk människa. Det är bara så uppblåst och det äcklar mig faktiskt att folk är så lättmanipulerade. Det är som att man först som individ tänker och håller sig till punkten A och media slänger fram en punkt B som fullständigt bryter ner punkt A och helt plötsligt finner individen mer logik i punkt B än någonsin förr. Visst, allt handlar om förmedlingsteknik men vad hände med det fria och obefläckade sinnet? Har större delen av mänskligheten låtit sig gå vilse i logiken att man roffar åt sig allt som matas in och låtsas som om det är det nya vettiga?

Jag tycker personligen synd om de som låtit sig förtränga sitt ursprungliga vett.

//c_Cae; rubriken innehåller de första siffror jag lyckats memorisera av det gyllene snittet…

2 responses to “1.6108339887

  1. Vad var det för gyllene snitt du snackar om? Själv tänker jag på rutnätet man tänker ut vid fotografering men det kanske bara är jag…

  2. Hej Cae…

    jag funderar på det där med vaccineringen, har fått en tid på tisdag om att få gjort det och undrar egentligen hur det ligger till. jag ska ju utomlands efter nyår så jag borde ju vara extra försiktig…..
    har du lust och möjlighet att prata lite om det över en fika????
    så kanske jag kan bestämma mig efter det……

Leave a Reply

