En lill-lördag olik alla andra?

Precis som alla andra onsdagar så markerar den gränsen mellan den trötta början av arbetsveckan och den betydligt lugnare resten. Men denna lill-lördag spacklas med snöfall (som i min värld kallas regn som frusit till vackra flingor och det finns ingen riktig snö i Skåne), höga vindhastigheter och deprimerande morgnar.

Men till skillnad från alla andra onsdagar så är jag faktiskt lite nojig. Nojig för att jag ska träffa ytterligare en del av den holländska släkten. Borde inte vara det men jag är det. Lyckligtvis så har mitt underbara sinne redan bestämt mig för vilken utstyrsel som ska bäras. Och så ser det ut som jag ska till Hudiksvall snart…

Jag fick en kommentar som frågade vad det gyllene snittet är. Istället för att dra en massa matematiska formler som jag lärde mig igår, så ska jag försöka använda ord. Det är nämligen ett tal som man brukar få upp om man t.ex. tar avståndet mellan axeln och handen och dividerar det med avståndet mellan armbågsvecket och axeln. Samma sak får man upp när man dividerar siffrorna med benet eller med hela ens kroppslängd. Man vet inte riktigt varför det är så och man har även funnit samma sorts fenomen i bland annat Da Vincis konstverk. Men då brukar man tala om den gyllene rektangeln, av kopplingar till det gyllene snittet. Det är inte heller en helt omöjlighet att rektangeln som nämns i kommentaren är byggd på detta matematiska fenomen. Men det är min spekulation. Jag kommer naturligtvis gräva djupare i det men tills dess att jag har gjort det och ockuperat ännu fler av mina hjärnceller, får resten leva i ovetande.

//c_Cae; “vi raserar oss själva för att bygga grund till det viktiga” – P. intellekt över Facebooks chatt = <3

Leave a Reply

