Denna överskattade fredag

Av alla dagar på året så är nog fredagen den 13, den mest överskattade dagen. Jag menar hur mycket är inte kopplat till just denna dag? Filmer, otur, fredagsmys och så vidare. Egentligen är ju denna dagen precis som vilken annan dag som helst – den blir vad man gör den till. Så jag håller med Eva som så fint sa att det borde vara den säkraste dagen någonsin eftersom alla vidskepliga människor stannar  för att inte råka ut för något. Men är det inte så att det finns tusentals saker i ens hushåll som Chuck Norris kan döda en med? Å andra sidan är det väl en ännu mindre chans att just han dyker upp hemma hos någon här än vad det är att något faktiskt händer just denna fredag?

Själv har man varit mindre produktiv idag när sömnlösheten greppat tag om mig ordentligt. Jag somnar inte förrän halv sju och blir snällt väckt fem timmar senare av en dammsugare som drämdes mot min säng. Jag gör mig redo för dagens bravader med brorsan och drar ut sekunden han har bytt om. Egentligen gjorde vi inte så mycket mer än att planera morgondagen och sedan terrorisera Xbox-stationen på Triangeln och utklassa folk på Guitar Hero. Längtan efter värme gör att vi traskar hem och plockar med oss en del snacks innan vi stampar oss inför dörren till mamma och ska äta. Filmkvällen ska sättas igång så fort en viss pojke framför mig kan komma till skott.

Jag la märke till igår att jag blivit väldigt flitig på att uppdatera bloggen, i alla fall på vardagarna. Sedan under helgerna dör det av och man läser inte röken av mig. Men det som är intressant i detta stycke är nämligen hur jag under väldigt många år har märkt att det är ytterst intressant hur människor beter sig i trånga och allmänna utrymmen så som bussar och hissar. Man märker hur människor tenderar att hellre sitta ensamma när det finns gott om platser och aldrig sätter sig bredvid den ensamma passageraren på bussen. Blir det så att bussen börjar lasta på fler människor så börjar man helt plötsligt noggrant välja vem som är lämpligast att sitta bredvid utan att vara störig. Men detta fenomen till mentalitet verkar bara finnas i Skåne, för i 08-land är det faktiskt raka motsatsen. Jag säger ju givetvis inte det här utan att ha baserat det på riktiga fakta utan jag och vänner från lite varstans har faktiskt iakttagit det.

Nog om bussar, även i hissen finns en viss mentalitet. Varför ställer man sig så att man kan se hissdörren och inte tvärtom? Visserligen har jag inte tagit chansen att stirra folk i vitögat när hissen är full och man ska åka en bra bit. Hur skulle dessa människor reagera om man helt plötsligt stod och stirrade på dem istället för den tråkiga hissdörren?

Som många redan vet, är jag bland de sämsta människorna på denna jord vad gäller att vänta. Och att be mig vänta i flera månader är ren tortyr, något som jag fick göra sist jag ville ha senaste volymen av en manga som jag så fanatiskt följer. De flesta av er vet redan vad det innebär att till exempel vänta på nästa “vad det nu är för serie som följs”-avsnitt när det senaste slutade med världens cliffhanger. Så nu har jag gjort som så att jag beställer den på nätet även om det kostar mig lite extra för jag vill definitivt inte vänta. Lite kasst kanske och kanske är det lite “beyond help” över det hela men är man hopplös nörd så är man. Tack gode gud att man ser bra ut och är smart!

//c_Cae; går i taket snart…

Leave a Reply

