Den tjejiga stereotypen

Det här med chickflicks har jag aldrig förstått mig på. Visst, man är tjej och så men det innebär inte att jag till mina många intressen, låter typiska tjejfilmer fylla en stor del av min fritid. Tvärtom. Jag spenderar hellre min lediga tid med intressant folk och spel. Min mentalitet är rätt långt bort från den stereotypiska tjejen. Och jag vet varför – jag växte upp med 6 pojkar. Inte mina brödrar direkt men nästintill, bara det att det var min mors brödrar istället för mina egna. Vi snackar om helt vanliga pojkar som ägnade all sin tid på fotboll, spel och tjejer – konstigt då att jag slutat upp som jag är idag när jag som 2 åring spenderade nästan 90% av min vakna tid med just dessa pojkar.
Jag finner det riktigt roande att jag fick uppleva det, för det här med att vara flickig är inget som direkt lockar. Jag vill hellre vara en sådan tjej som ser ut som en tjej men som chockerar folk när de vill öppna dörren till mitt sinne. Tro mig, de blickarna och reaktionerna jag fått hittills är priceless allihop. Och mitt pojkaktiga sinne reflekteras på min umgängeskrets. Som allra mest har jag runt 5 tjejkompisar som jag faktiskt står ut med (notera ordvalet där).

För inte så länge sedan hade jag en liten reunion med några tjejer som jag gick i grundskolan med. Efter en massa kacklande över kaffe, beslöt vi oss för att dra en liten shoppingrunda. Mina damer och herrar, i mitt huvud innebär en shoppingrunda följande; du tar det du vill ha och större delen av den totala tiden som spenderas i affären är i kassakön. För mig tar det kanske max 90min att avverka hela stan. Men icke denna gång, denna gång innebar det den riktiga stereotypiska shoppingrundan – en halvtimme i varje affär om man har tur. Och när jag sedan fick frågan om varför det såg ut som att jag vandrade runt som ett tomt skal, så fick mina före detta klasskamrater svaret: Jag shoppade klart för 25min sen. Det, för de, chockerande svaret ledde till en timmes lång diskussion till varför detta var så konstigt. För dem.
Jag säger inte att det är fel att vara sådär och ta ett par tusen år på sig att inhandla något, jag är bara inte den typen som gärna spenderar så mycket tid i en klädesaffär (dock med undantaget rea-säsonger då jag fyndar som vilken kinesisk hemmafru på marknaden som helst).

Men till det jag egentligen skulle skriva om – chickflicks. Jag läste en väns blogginlägg och det ringde ungefär 28 olika klockor i mitt huvud. Hon skrev om romantiska komedier som alltid slutade likadant; tjejen får alltid killen hon spanat in i flera år eller tvärtom. Och jag förstår min väns bittra inlägg, för jag reagerar exakt likadant för varje sån film som jag av någon anledning ser. Men det var inte just det som fick mig att reagera. Kalla mig partisk nu när man har hittat hem på kärleksplanet men när jag ser såna “and they lived happily ever after”-filmer så tänker jag bara på hur det blir efteråt. Oftast, eller ja alltid, så handlar filmen om hur den ena parten ska få den andra. Det är bara jakten som det alltid handlar om, hur de gör för att få tag på den de vill ha, hur de gör bort sig och förlorar för att sedan vinna tillbaks personen igen. Men så kommer slutet och det ska alltid vara att de lever lyckliga i alla sina dar. Och så fort det kommer i filmen så kan jag inte låta bli att tänka: men det är ju där det börjar. Det är där deras kärlekshistoria tar fart för det är där som de lär känna varandra på riktigt.
Och jo, de hade sina romantiska middagar och alla tjejer börjar helt plötsligt gnälla på sina pojkvänner att de också vill ha en candle-light dinner for two. Varför denna press på killar? Seriöst, vill man ha det så kan man göra det själv. Om man befinner sig i ett hälsosamt förhållande så kommer det tillbaka, it takes two to tango after all.

//c_Cae; take what you can and give nothing back – cause if you do have the best intentions, it will all come back to you whether you asked for it or not

Leave a Reply

