Hm…

Det gick inget vidare att låta bli att planera. Med flit hade jag gömt min kalender och pennskrin bland berget av skräp mina syskon flitigt byggt på mitt skrivbord medan jag var i Hudik. Ändå lyckades det bli det första som jag kom att tänka på när jag kom hem från shoppingrundan med mamma. Rookie mistake att gå med nya fina sandaler i timtals i stan och komma hem med ömma fötter men det är okej om man kommer hem med en ny dunkudde och ett snyggt skärp.

I vilket fall som, så har jag nu varvat matlagning med planering av skolan. Jag vet inte riktigt om jag ska kalla det disciplin eller något annat men det kliar överallt i mig nu när jag är ett steg närmre skolan. Jag vill dit, jag längtar dit även om jag redan nu minns hur mycket jag hatade mina kursböcker. Men det gör inget för jag vet hur bra det känns. Jag klargjorde för mamma under shoppingen att jag aldrig skulle ge upp min dröm och jag frågade henne om hon ville följa med mig när jag drar till Australien. Jag försörjer henne gärna, det är min mor trots allt och dessutom kan jag inte leva utan hennes mat. Hon blev tveksam och jag förstår henne men jag vill ha henne med mig.
Vi gled även in på ämnet där vissa människor i vår umgängeskrets som gett upp sina drömmar på grund av sin nuvarande partner och det är verkligen något som jag inte förstår mig på. Drömmar är till för att göras sanna av en själv så varför ska en annan person stoppa en? Visst det skulle svida hårt om min halva inte stötte mig men om han inte stödjer mig i mina drömmar, varför finns han då i mitt liv?
Jag gjorde det oerhört klart för mamma att jag aldrig någonsin hade gett upp min dröm – inte för någon, inte för något. Och det slår mig nu att jag imponerade på mamma så mycket att hon blev rätt speechless men den känslan kan jag leva med. Hur många mödrar där ute kan komma till att bli försörjda och omhändertagna av sina barn som dessutom gör det de alltid drömt om? Det kallar jag privilegium.

//c_Cae; I’m a proud idiot, what are you?

Leave a Reply

